يُعد مصنع الهيليوم 2 أحد الإنجازات البارزة لدولة قطر، فلدى هذا المرفق الجديد القدرة على إنتاج أكثر من 17 طناً من الهيليوم السائل يومياً أو حوالي 1.3 مليار قدماً مكعباً من الهيليوم سنوياً، وبإضافة ذلك إلى الإنتاج السنوي لمصنع الهيليوم 1 فإن هذا يجعل دولة قطر أكبر مُصدر وثاني أكبر منتج للهيليوم في العالم، وتمثل هذه المكانة تكريماً لعزيمة وخبرات راس غاز والدعم القوي والدائم من قبل شركائها ومقاوليها.

واحتفالاً بالتحول من مرحلة الإنشاء إلى مرحلة الإنتاج، دخلت راس غاز في صيف 2013 في شراكة مع الجمعية القطرية للتصوير الضوئي بهدف إتاحة فرصة فريدة من نوعها لأربعة من أعضاء الجمعية هم عبد الرحمن علي العباسي، ومريم أحمد المالكي، وجمعة مبارك بوجسوم، وفاطمة علي أحمد آل ثاني، فمن خلال العمل مع المصور المحترف الشهير، فالانتيس أرسينيوس لامبريانديس، أتيحت للمصورين الأربعة فرصة غير مسبوقة لاستكشاف موقع المصنع وتصويره، وكانت المحصلة مجموعة من الصور باللونين الأبيض والأسود لم يقتصروا خلالها على تصوير التفاصيل الهندسية بل وأبرزوا من خلالها أيضاً الجمال والطابع التجريدي.

وتأتي هذه الشراكة في إطار برنامج راس غاز للمسؤولية الاجتماعية لتؤكد التزام الشركة بتعزيز ونشر الثقافة القطرية، حيث عُرضت مجموعة من الصور في الحي الثقافي “كتارا” أثناء حفل افتتاح مصنع الهيليوم 2 في شهر ديسمبر 2013 ، ويوثق هذا المعرض المسيرة الفنية الفريدة للمصورين وأعمالهم المتميزة.

Qatar's Helium 2 plant is a remarkable achievement. The new facility can produce more than 17.3 tonnes of liquid helium per day, or around 1.3 billion cubic feet of helium per year. When added to the Helium 1 plant's annual production, this makes Qatar the world's largest exporter of helium and the second-largest producer. This status is a tribute to the determination and expertise of RasGas and its contractors, and to the project shareholders' unwavering support.

To mark the transition from construction to production, in the summer of 2013 RasGas partnered with Qatar Photographic Society to give four of its members – AbdulRahman Ali Al Abbasi, Maryam Ahmed Al Malki, Juma Mubarak Bu-Jassom and Fatima Ali Ahmad Al Thani – a unique opportunity. Working with an acclaimed professional photographer, Valantis Arsenios Lamprianidis, the four were given unprecedented access to explore and portray the site. Their black and white images capture not only geometrical detail, but also abstract beauty and character.

The partnership, part of RasGas’ Corporate Social Responsibility programme, demonstrates the company’s commitment to fostering Qatari culture. A selection of the images was exhibited at Katara Cultural Village for the Helium 2 inauguration in December 2013. This gallery documents the photographers’ unique artistic journey and their exceptional work.